tag:blogger.com,1999:blog-2813155358663009812024-03-08T09:59:30.835+01:00Gyermekirodalmi Kutatóműhelydr. Bárdos Józsefhttp://www.blogger.com/profile/16848487964032529600noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-281315535866300981.post-12141730611951671262010-10-09T20:33:00.006+02:002010-10-10T22:00:44.802+02:00BEKÖSZÖNTŐ<div style="text-align: justify;">A Magyar Gyermekirodalmi Kutatóműhely feladata mindenekelőtt annak elősegítése, hogy a magyar gyermek- és ifjúsági irodalom (a továbbiakban egyszerűen: gyermekirodalom) intézményrendszere egy modern, a múltban gyökerező és a jövőbe mutató nyílt gyermekirodalmi kánont közvetítsen a szülők, az oktatási intézmények, a tankönyvszerzők, a könyvkiadók, a könyvtárak és persze a gyermekirodalom alkotói számára.<br />
A gyermekirodalmi kutatásoknak alapvetően ezt a célt kell szolgálnia. A kutatás fő irányai közé tartoznak a kánontörténeti kutatások. Érdemes volna részleteiben is megvizsgálni, miként működött (nagyon hatásosan és eredményesen) a gyermekirodalom intézményrendszere a XIX-XX. század fordulóján. Ez a korszak sok vonatkozásban párhuzamos napjainkkal. Talán elég, ha példaképpen a nemzeti önrendelkezés és nemzetköziség kérdésére utalok (akkor a Monarchiában, ma az Európai Unióban), vagy a nyelvhasználat kérdéseire (akkor a német, ma az angol nyelvi hatás problémája), vagy a történelemhez való viszony kérdésére (1848 megítélése, a nemzeti megbékélés problémája).<br />
Szükség volna a magyar gyermekirodalom történetének átfogó, értékalapú leírására, olyanra, amely kialakíthatja új, XXI. századi viszonyunkat a gyermekirodalom múltjához (kijelölve a tovább őrzendő és a felejthető műveket és irányokat).<br />
Fontos, kutatandó területnek gondolom a gyermekirodalom irodalmon belüli helyének, a gyermekirodalmi művek specialitásának kutatását. Beleértem ebbe a műfaj- és formakutatást, a gyermekirodalmi művek hatásmechanizmusainak vizsgálatát, az irodalmi szöveg és az illusztrációk viszonyát, stb. Annál is inkább, mert úgy gondolom, ezen a területen is zömmel irodalmon kívüli, gyakran hibás vagy elavult, felszín alatt terjedő nézetek uralják a közgondolkodást, és sajnos a gyermekirodalom intézményrendszerét (pl. könyvkiadást, kritikát) is. Olyan nézetek élnek és hatnak ma is, mint hogy a gyermekirodalomnak nyelvileg primitívebbnek, nyíltabban nevelő hatásúnak, erőszakmentesnek, csak a világ pozitív oldalát bemutatónak kell lennie, stb.<br />
Feltétlen szükség van színvonalas gyermekirodalom-kritikára. Olyanra, amely orientálni akarja és tudja az olvasókat, de talán magát a gyermekkönyvkiadást (netán magukat a szerzőket) is.<br />
Ezek köré az elképzelések köré szerveződött a Magyar Gyermekirodalmi Kutatóműhely.</div><br />
<div style="text-align: right;">Bárdos József<br />
<div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;"><br />
<br />
<br />
</div><div style="text-align: center;"><b><span class="Apple-style-span" style="font-size: x-large;">Néhány szó a Magyar Gyermekirodalmi Kutatóműhelyről</span></b></div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;"></div><div style="text-align: justify;"> A Magyar Gyermekirodalmi Kutatóműhely 2006 tavaszán – a 2. Nemzetközi Gyermekirodalmi Konferencia keretében - alakult meg a Kecskeméti Főiskolán. Szakmai hátterét a hazai és nemzetközi gyermekirodalom-tudomány eddig elért eredményei jelentik.</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;">A gyermek- és ifjúsági irodalommal foglalkozó kutatások az irodalomtudomány részét képezik. A gyermek- és ifjúsági kultúra és irodalom kutatása mindemellett támaszkodik a kultúratudományok, a neveléstudomány, a történelemtudomány, a nyelvtudomány, a szociológia és a különböző társművészetek eredményeire is.</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;">A Műhely tagjai a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Karának és más intézmények gyermek- és ifjúsági irodalomkutatással foglalkozó oktatói lehetnek, akik egyéni vagy csoportos kutatásokat végeznek hazai és külföldi oktatókkal, kutatókkal, projektpartnerekkel együttműködve. </div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;">A Műhely célja az, hogy </div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>ösztönözzön új kutatási szempontok felvetésére és kutatások elvégzésére a hazai és nemzetközi gyermek- és ifjúsági irodalom, a gyermekkort ábrázoló irodalom, az ifjúsági kultúra és a gyermek- és ifjúsági irodalomhoz kapcsolódó kultúrtörténet terén,</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>lehetőséget adjon a kutatások eredményeinek bemutatására,</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>segítse az országos és nemzetközi szakmai körök együttműködését,</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>segítséget nyújtson a tudományszervező és a hallgatói tehetséggondozó munkában,</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>megteremtse a tapasztalatcsere nemzetközivé bővülő lehetőségeit,</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>és mindezek által egyre nagyobb szerepet tudjon vállalni a hazai kutatások koordinálásában.</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;">A Műhely az alábbi - eddigi konferenciáin is meghirdetett - átfogó témák kutatását szerepelteti programjában: </div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A gyermekirodalom-kutatás helyzete és intézményrendszere Európa országaiban;</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A gyermekkultúra és a gyermekkép változásai Európa országainak (gyermek- és ifjúsági) irodalmában;</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A gyermekkor ábrázolása a (z) magyar és külföldi (gyermek- és ifjúsági) irodalomban és a gyermekirodalmi médiumokban régen és ma;</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A gyermekirodalom, mint a kulturális örökség része;</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A magyar gyermekirodalom recepciója külföldön;</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A külföldi gyermekirodalom recepciója Magyarországon;</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A gyermekirodalmi kánon;</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A magyar és az idegen nyelvű gyermekirodalom oktatása Magyarországon;</div><div style="text-align: justify;">•<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>Gyermekirodalom és vizualitás.</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;"> Lipócziné Dr. Csabai Sarolta</div><div style="text-align: center;"> </div><div><br />
</div><br />
<br />
<br />
</div>dr. Bárdos Józsefhttp://www.blogger.com/profile/16848487964032529600noreply@blogger.com